Postat de: geografiegj | Mai 25, 2014

DIDACTICA MODERNĂ ŞI GEOGRAFIA

Disk  1 September

“O educaţie bine făcută poate întotdeauna să scoată dintr-un suflet,
oricare ar fi el, partea folositoare pe care o conţine.”

VICTOR HUGO

Didactica modernă are un mare impact in abordarea procesului de predare-invatare la disciplina geografie deoarece, geografia, ca disciplină de învăţământ, are un rol deosebit în formarea şi educarea elevilor. Disponibilităţile ştiinţifice ale geografiei îi amplifică valenţele în plan didactic, exprimate prin dimensiuni educaţionale variate. De ce geografie? Pentru simplul motiv ca elevii să cunoască mai bine mediul în care trăiesc! Iar profesorul de geografie, prin întreaga sa activitate, trebuie să realizeze două mari componente: pe de o parte informarea, transmiterea de cunoştinţe, iar pe de altă parte, formarea, respectiv asigurarea condiţiilor optime pentru dezvoltarea armonioasă a personalităţii elevilor.
Activitatea instructiv-educativă a profesorului de geografie nu se poate rezuma doar la simpla desfăşurare „funcţionărească” a unei „zile de muncă” pe baza unui orar şcolar! Ea presupune formarea şi orientarea unor colective de elevi, asigurarea tuturor condiţiilor necesare formării şi dezvoltării fiecărui elev, în funcţie de posibilitaţile sale şi de cerinţele sociale exprimate prin idealul educativ. In privinţa rezultatelor şcolare este demonstrat deja, că cea mai mare eficienţă o are tratarea conţinuturilor într-o manieră realistă, corelarea cu viaţa reală, cu nevoile cognitive şi afective pe care le impune societatea contemporană.
Un profesor modern nu înseamnă numai un profesor care să folosească cele mai performante computere, ci un profesor foarte bine informat, cu mintea flexibilă şi deschisă la nou, un profesor care să fie conştient că munca lui are misiunea să pregătească elevii pentru viaţă; elevii de astăzi vor trebui să fie competitivi, sa obţină succese în viitorul apropiat şi nu numai, deci, profesorii lor (implicit profesorul de geografie) trebuie să întrevadă căror provocări vor fi supuşi şi să-i doteze cu cele mai utile cunoştinţe, aptitudini şi atitudini. Prin atitudinea şi comportamentul său la clasă, profesorul de geografie trebuie să confere credibilitate valorilor, conţinuturilor şi principiilor pe care le predă, demonstrând că ele nu sunt noţiuni abstracte, ci realităţi valabile în lumea reală, dincolo de zidurile şcolii.
Elevul trebuie să fie partenerul profesorului în procesul de investigare a realităţii şi este evident deci, că acest tandem nu poate funcţiona dacă metodele de predare folosite nu sunt acordate cu metodele de învăţare ale elevului. Astfel, profesorul trebuie să îşi cunoască foarte bine colectivul cu care lucreză şi pe fiecare elev în parte, pentru a stimula exact elementele care necesită respectiva intervenţie, în măsura adecvată. Înţelegându-şi propriul stil de învăţare şi predare, profesorul face primul pas spre realizarea faptului că, nu toţi elevii învaţă ca el şi că unele probleme apar din cauza nepotrivirii stilului de predare cu stilul de învăţare al elevilor cărora se adresează.
„Nimic nu este mai inechitabil decât tratamentul egal aplicat celor ce nu sunt egali”, spunea Vaughn. Astfel, nu există un mod bun sau rău de predare, ci un mod mai adecvat decât altul pentru anumite situaţii concrete. De aceea există o multitudine de metode moderne, care, îmbinate cu cele tradiţionale, vin în sprijinul profesorului de geografie, care trebuie sa fie o punte spre ceea ce va deveni elevul său. W. Shakespeare spunea: „ştim ce suntem, dar nu ce vom deveni!”
Actualmente numeroase strategii moderne pot fi folosite de către profesorul de geografie în procesul instructiv-educativ, precum eseul, copacul cu idei, ciorchinele, turnirul întrebărilor etc.
Metodele de instruire bazate pe acţiune sunt indicate în vederea organizării lecţiei, fiind elemente de legătură între componentele actului didactic, având în vedere şi utilizarea unor procedee, tehnici şi instrumente, care facilitează accesul la cunoaştere şi învăţare.
Exerciţiul, ca metodă didactică fundamentală poate sta la baza celorlalte metode, putând crea noi strategii moderne având drept finalitate formarea deprinderilor; exersarea operaţiilor obligă elevii, în cele din urmă, să le utilizeze în situaţii noi, variate, stimulând inteligenţa. Activităţile practice reprezintă ansamblul de activităţi cu caracter practic şi aplicativ, conştient şi sistematic executate de elevi, în scopul adâncirii înţelegerii şi consolidării cunoştintelor dobândite, verificării şi corectării lor, însuşirii unor priceperi şi deprinderi practice, aplicative (relevantă este metoda studiului de caz).
Jocurile geografice rămân, fără îndoială, cele care aduc varietate, veselie, care previn monotonia şi plictiseala; conţinuturile acestei activităţi completează pregătirea şi sporeşte interesul elevilor pentru geografie, ajutând profesorul în cunoaşterea capacităţilor elevilor; mai cunoscute sunt: jocul denumirilor geografice, lanţul geografic, concursul cu întrebări, rebusurile geografice, harta mută etc.
Iar pentru ca profesorul de geografie să-şi modernizeze stilul de predare în acord cu cerinţele societăţii în care elevul său va trebui să se integreze, el trebuie să se autoevalueze permanent, analizând dacă:
– îi tratează pe toţi elevii ca pe individualităţi;
– îşi cere scuze când face greşeli;
– le permite elevilor să ia decizii importante în cadrul activităţii comune;
– îi încurajează pe elevi să se asculte între ei;
– zâmbeşte în timpul lecţiilor;
– se teme de confuzie şi zgomot chiar când el este cauzat de lucrul intens şi eficient al elevilor;
– îi încurajează pe elevi pentru rezultatele obţinute. ■

Prof. Anca Trocan
Liceul Energetic Târgu Jiu

[Revista Impuls nr. 06, mai 2014]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: